fbpx

Количката е празна

Защото един свят без туристическите раници с алуминиеви рамки, дерайльори за велосипеди и неопренови костюми би бил един по-различен свят. Малките изменения в дизайна биха могли да имат големи последствия, променяйки посоката на развитие на спорта и вкарвайки нова вълна атлети в играта. Нека отдадем почит на тези десет нововъведения, които промениха изцяло спортната екипировка, която използваме днес.

1926: Метални кантове на ските

С появата си, металните кантове промениха ските завинаги, правейки планината достъпна както за професионалисти, така и за аматьори. Те позволяват на скиорите лесно да правят къси и остри завои и да спират, когато пожелаят, независимо от условията.

Как са се появили? През 1920, австрийския счетоводител Rudolf Lettner е бил на косъм от самоубийството със ски с дървени кантове. Тогава го озарява идеята за невероятната промяна – подобно на металните върхове на щеките, той добавя тънки метални лайсни на ските и патентова идеята си през 1926 година.

Стоманените кантове, заедно с новите материали използвани за направата им, направиха ските по-гъвкави и достъпни за всички, създавайки истински бум в зимните курорти през 50-те и 60-те години.

1937: Дерайльори за велосипед

Оборудване за планински велосипеди

Когато на бял свят се появи механизма за смяна на скоростите в движение, хълмовете вече не изглеждаха толкова високи и трудни за покоряване от велосипедистите.

Как се е случило това? Tullio Campagnolo прави някои опити със системата през 30-те години, а Lucien Charles Hippolyte Juy пуска търговска версия на дерайльора през 1938 г. За първи път, обаче, устройството се появява на Tour de France, през 1937 (Преди това, велосипедистите трябвало да откачат задното колело, да го завъртят и пак да го свържат с велосипеда).

Дерайльорите са механично чудо, превърнало се в най-голямото предимство за велосипедистите, когато карат по труден терен. Идея, която продължава да се развива и до ден днешен с електронен контрол върху превключването на скорости, регулирането на амортисьорите и хидравлични спирачки.

1945: Кану от формован алуминий

Днешните плаващи алуминиеви канута са “малки риби” на пазара за лодки, пълен с алтернативи от материали като кевлар, полиуретани и композитни материали. Но е имало време, когато тези плавателните съдове са направили истинска революция. Изведнъж, семействата са започнали да пренасят по-леките си лодки върху личните си автомобили, а когато са във водата – да се доближават до скалите без страх.

Вицепрезидентът на компания за въздухоплавателни средства Grumman, William Hoffman изобретил плавателния съд след много опити в Adirondacks. Неговото прозрение - следвоенните фабрики произвеждат мирновременни превозни средства също толкова лесно, колкото са произвеждали и самолети.

1952: Неопренови костюми

Jack O’Neill превръща сърфинга в нещо, което може да се осъществява навсякъде по света и по всяко време на годината. Неговата идея - сърфистите да могат да поддържат топлината на тялото си, покривайки го с неопрен. O’Neill отваря своя магазин в Сан Франциско през 1952 г. (Година по-рано професор от Berkeley разкрива, че изолат със слой вода в него не възпрепятства собствената му топлина.)

До ден днешен, неопреновите костюми са променили начина по който се гмуркаме, караме сърф и каяк и практикуваме много други спортове, като триатлон например.

Екипировка за водни спортове

1967: Туристически раници с алумиеви рамки

В средата на 60-те, Greg Lowe решава да измисли начин за пренасянето на по-тежък багаж за тези, които обичат да покоряват скалите. Той прикрепя твърди вътрешни рамки към раницата си, за да я придържа по-близо до тялото си. Той добавя стабилизатори за рамене, колан, минаващ през гърдите и странични компресионни колани. Преди 1990, тези рамки не са широко приети от обикновените туристи, но след това, удобството, което създават показват на туристите, че пътеките се преодоляват много по-лесно.

1973: Полиуретанови колела за скейтборд

Прозрението на инженер  Frank Nasworthy - да направи скейбордите по-бавни. Тийнейджърът заменя стандартните твърди колела с полиуретанови такива, след като открил синтезирания каучук, заедно със семеен приятел. И наистина, новите колелца започнали да забавят действието на скейтборда. Те позволяват и правенето на различни маневри и трикове, изискващи прилепяне до земята.

Три години след появата на новите колела, той създава компания, която ги продава. Nasworthy, който сега е биотехнологичен инженер, казва: ”Целият свят се превръща в цимент. Така че, защо да не го използваме?”

Ролери и скейтборди

1975: Обувки за бягане, омекотени с пяна

Химикът David Schwaber изобретява мек, плюшен вид пяна, с която предизвика истински бум през 80-те, приканвайки хора на средна възраст на джогинг. Кой не би искал да не усеща никакво напрежение, подскачайки неуморно и неусещайки метрите, които изминава?

Пяна е наречен Етилен-винил аценатът или EVA и се използва за първи път през 1975 за обувки на Brooks, наречени  Villanova.

Оттогава, тя се разпространява и използва от всички известни марки, но разбира се нещата не минават без спорове. Някои биомеханици казват, че EVA създава нестабилна платформа за крака, която би могла да нанесе щети в някои дизайни. Дори днес, присъствието на EVA е лично решение, което се взема от хората, занимаващи се с дисциплината бягане, на базата на пълното и отхвърляне или ентусиазирано одобрение.

1982: Часовник с пулсомер

Проверката на пулса по време на бягане някога бе радикална идея. Тя позволява на атлета да бъде свой самостоятелен треньор, оповавайки се на база данни, които иначе са достъпни само в лабораторни условия.

Финландския крос-кънтри скиор Seppo Säynäjäkangas създава първия преносим пулсомер през 1975 г. Седем години по-късно, компанията му Polar пуска първата безжична версия, а до днес устройството се е усъвършенствало до това да измерва пулса на спортистите, докато спят за преценяване здравословното им състояние, както и в диагностициране на умората.

Спортна екипировка за бягане

1989: Планински велосипеди с амортисьори

Както велосипедистите знаят, системата за окачване предлага по-добър контрол върху скалист и неравен терен, като позволява на колоездачите да се движат по-бързо, намалявайки шанса за падане и инциденти.

Механикът по мотокрос Paul Turner е първият, който показва система за предно и задно окачване на шоу за велосипеди през 1987 г. Две години по-късно, той създава предна система с вилка с компанията си RockShox.

Благодарение на дизайна на модерните системи за окачване за велосипеди, с които се занимават инженерите, се предотвратява връщането на твърде много енергия към колоездача. Сега, съществуват дори компютъризирани електронни системи, които коригират окачването автоматично, в зависимост от терена.

2006: Физически сензори, свързани с Облака

Пускането на Nike+ през 2006, промени начина по който спортистите получават информация за телата си. През същата година Nike пусна и малко устройство за обувки, което безжично предава движенията на човек на отдалечен сървър, където информацията се анализира и показва на лична уеб страница.

На пръв поглед нещо незначително, но анализът базиран на Облака позволява на производителите на спортна екипировка да подхождат различно към всичко, което правят - от замаха на тенис ракетата, през сътресението на мозъка, причинено от каските за зимни спортове, до уредите за любителите на джогинга.